راه اندازی رله با آردوینو

سلام. تا الان شده به این فکر کنید که چطور می‌شود با میکرو وسایل بزرگتر را کنترل کرد؟ مثلاً یه لامپ 100 وات را چجوری باید کنترل کرد یا موتورهای بزرگتر یا هر چیزی که جریان و لتاژ بالاتر نسبت به میکروها نیاز داشته باشد
بزارید کمی فنی تر صحبت کنیم بردهای آردوینو سطح ولتاژ خروجی 5 ولت با حداکثر جریان خروجی 40 میلی آمپر دارد با همین داده های کم هم می‌توان فهمید که امکان کنترل وسایل بزرگتر با آردوینو وجود ندارد. خب پس باید چکار کرد؟
راه اول این که کلاً قید کنترل کردن همچین وسایلی رو بزنیم و به همون روشن و خاموش کردن
LED های کوچک دل خوش کنیم!!
اما از آنجایی که یک مهندس یا راهی پیدا می‌کند یا هم راهی درست می‌کند پس باید به دنبال پیدا کردن راه دومی می‌رویم.
اما راه دوم چی می‌تواند باشد؟ چگونه می‌توان با سطح ولتاژ 5 ولت وسیله با ولتاژ 220 اون هم
AC رو کنترل کرد؟
جواب این سوالات یک کلمه است «رله». رله پل میان آردوینو و وسایل ولتاژ بالاتر است. خب تا اینجای کار جواب سوال را فهمیدیم اما سوالی که الان پیش میاد اینه که رله چجور کار میکنه؟ پس اول باید خود رله رو تعریف کنیم و آشنا بشیم.


رله
رله یک کلید مکانیکی است که با روشن یا خاموش کردن یک سیم پیچ روشن یا خاموش می‌شود. رله ها در انواع و اقسام مختلف وجود دارد. در ساده‌ترین نوع آن رله های 5 پایه است در رله های 5 پایه 2 پایه برای کنترل کردن و فرمان دادن است و 3 پایه دیگر برای سوئیچ کردن است.

رله

·     قسمت فرمان
شامل یک سیم پیچ است (یا همان کویل)همانطور که از اسمش پیداست برای فرمان دادن به رله است که با توجه به مشخصات الکتریکی رله با ولتاژمربوطه فرمان می‌پذیرد مثلا برای رله های 5 ولت کافیست که یکی از این دوپایه را به زمین و با پایه دیگری فرمان می‌دهیم به اینصورت که که اگر پایه دوم زمین بود حالت NC و اگر به 5 ولت وصل شد NO وار مدار می‌شود(در ادامه درمورد NO,NC صحبت می‌کنیم)

·     قسمت سوئیچ
در ساده‌ترین حالت این قسمت سه پایه به نام های COM,NO,NC دارد
COM: پایه مشترک ، NO: این پایه در حالت عادی قطع می‌باشد و NC: این پایه درحالت عادی به پایه COM متصل است. در اکثر رله‌ها زیر آنها پایه ها مشخص شده است ولی برای اطمینان می‌توان از تست بازر برای چک کردن استفاده کرد به این صورت که سه پایه یک سمت و دو پایه سمت دیگر است سمتی که سه تا پایه است پایه وسط com است و دوتای باقی مانده پایه های کویل است پس تا اینجا پایه com را پیدا کردیم .
مولتی متر را در حالت تست بازر می‌گذاریم یکی از پراب‌ها را به 
com و دیگری را به دو تا پایه باقی مانده می‌زنیم از آن دوتا پایه هرکدام که پراب به آن متصل بود و مولتی متر بوق ممتد زد یعنی به com متصل است که در این صورت این پایه همان NC است که در حالت عادی به com متصل است.

زمانی که ولتاژ کاری مورد نیاز رله به دوسر پایه های کویل افتاد رله از حالت NC به NO سوئیچ می‌کند در این حالت پایه NO به پایه COM متصل می‌شود و در حالتی که ولتاژ دوسر کویل کمتر از ولتاژکاری بود NC به COM وصل خواهد بود.

برای رله تا همین‌جا بدانید کافیست لازم نیست مشخصات فنی تر را بلد باشد فقط کافیست با نحوه‌ی کارکرد آن آشنا باشید.

راه اندازی رله با آردوینو

اما برای راه اندازی رله با آردوینو این را باید بدانید که علاوه بر انتخاب رله‌ای که با 5 ولت سوئیچ کند نکته‌ی دیگری وجود دارد و آن هم این است که جریان مردنیاز برای راه‌اندازی رله چیزی حدود 70 میلی آمپر است درحالی که حداکثر جریان خروجی آردوینو 40 میلی آمپر است و برای جبران این عقب ماندگی باید از ترانزیستورها استفاده کرد.

خلاصه همه این صحبت ها را کردیم تا بگم که به تنهایی نمی‌شود راه انداخت اما به جای این همه کار می‌توان از ماژول رله استفاده کرد البته رله 5 ولت. کار با این کاژول ها خیلی راحت و ساده است.

 

برای قسمت فرمان بهتر است که یکی از پایه ها را به زمین وصل کنید و پایه دیگر را به یکی از پایه دیجیتال آردوینو بدهیم و مانند کنترل یک LED کوچک، وسایل بزرگتر را کنترل کنیم.

 برای قسمت خروجی یا همان کنترل به فرض این که می‌خواهیم یک لامپ رشته را کنترل کنیم رله باید قبل از لامپ باشد و باید فاز را کنترل کنیم به این صورت که سیم فاز را به COM می‌دهیم و از NO به لامپ می‌دهیم NC را باز می‌گذاریم در اینصورت با یک کردن پایه مربوطه در آردوینو لامپ روشن می‌شود (البته در بعضی ماژول باید صفر بدهیم تا NO وارد مدار شود)

کنترل لامپ با آردوینو و رله

بعدها می‌توانید با رله ها در پروژه های اینترنت اشیاء خود استفاده کنید و از راه دور وسایل خودتون را کنترل کنید. خلاصه که رله ها در دنیای اینترنت اشیاء نقش بسزایی دارند و جزء جداناپذیر آن است.

کپی شد!

ارتباط با ما

اصفهان ، میدان استقلال ، خیابان آزادگان ، دانشگاه صنعتی اصفهان
info@mehsa.ir