اینترنت اشیاء در حمل و نقل

اینترنت اشیاء اکنون هر جنبه کوچکی از زندگی ما را لمس کرده و دیگر نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. می‌توانیم بگوییم این فناوری فراتر از انتظارات ما عمل کرده‌است. با اوج‌گیری دیجیتالی شدن، جهان در حال استفاده کامل از اینترنت اشیاء است و این موضوع قابل انکار نیست. امروزه هر صنعتی به فناوری اینترنت اشیاء متکی است زیرا کار آن‌ها را ساده تر و راحتتر می‌کند. بیایید نگاهی به انقلاب اینترنت اشیاء در حمل و نقل و تدارکات بیندازیم.

 

اینترنت اشیاء در صنعت حمل و نقل امروز چه جایگاهی دارد؟

حمل و نقل و تدارکات بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد هر کشوری است. با معرفی یادگیری ماشین‌، هوش مصنوعی و سایر نوآوری‌های فن‌آوری محور صنعت حمل و نقل عصر جدیدی را تجربه می‌کند.

توسعه سیستم‌های مدیریت انبار (WMS)، شرکت‌های نوپا و اینترنت در حال حاضر به پیشرفت تجارت حمل و نقل می‌پردازند. در این بین استارت‌آپ‌های مستقر در حمل و نقل با جمع‌آوری پیشرفت‌های فنی مرتبط با اینترنت اشیاء، هر ساله بر درآمد خود می‌افزایند. عامل اصلی که باعث تغییر ارزش صنعت حمل و نقل شده،‌ اینترنت اشیاء است. این صنعت هر ساله سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی هر کشور را در تولید درآمد، سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی به خود اختصاص می‌دهد. با ظهور اینترنت اشیاء در قسمت‌های خصوصی و دولتی این صنعت تغییرات عمده‌ای رخ داده است. با گذشت زمان، استارت‌آپ‌های حمل و نقل برای انجام کارهای روزمره خود به دستگاه‌های متصل متکی شدند. کاهش اندازه و هزینه سنسورها، تراشه‌های حافظه، ریزپردازنده‌ها و سایر سیستم‌های ارتباطی باعث استقبال بیش‌تر حمل و نقل از فناوری اینترنت اشیاء شد.

 

اینترنت اشیاء چگونه شرایط حمل و نقل را بهبود می‌بخشد؟

اینترنت اشیاء به افراد و اشیاء موجود در سیستم حمل و نقل کمک می‌کند تا تصمیمات خودکاری برای بهبود جریان‌های ترافیکی بگیرند. وسایل نقلیه، جاده ها، چراغ‌های راهنمایی و علائم خیابانی می‌توانند به‌طور خودکار با تغییر شرایط برای کمک به رانندگان، افزایش ایمنی، کاهش ازدحام و آلودگی عملکرد خود را بهبود ببخشند. تعجبی ندارد که این صنعت به کانون توجه اینترنت اشیاء تبدیل شده‌است.

 

درک تاثیر اینترنت اشیاء در حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است، اما این تاثیرات به چه شکل هستند؟ کجا باید انتظار مشاهده آن را داشته‌باشیم؟

حفظ سلامت خودرو

ماشین‌ها  از قطعات پیچیده ای تشکیل شده‌اند. داشتن دانش اولیه در مورد این قطعات می‌تواند به‌طور چشمگیری به کاهش هزینه‌های نگهداری از خودرو کمک کند. (به عنوان مثال نحوه بررسی فشار لاستیک) اما در مواردی، به شناخت عمیق‌تری از عملکرد یک خودرو و اجزای آن نیاز داریم. خوشبختانه، از سال 1996، پورت‌های تشخیصی (OBD) در بسیاری از اتومبیل‌ها نصب می‌شوند تا به تولیدکنندگان و مکانیک‌ها کمک کند اطلاعات مربوط به سلامت خودرو را به دست آورند. مصرف‌کنندگان اکنون از طریق دستگاه‌هایی مانند آداپتور Automatic به پورت OBD متصل می‌شوند و از این طریق می‌توانند هزاران دلار در هزینه‌های نگهداری وسایل نقلیه صرفه جویی کنند. اما اینترنت اشیاء در این نقطه متوقف نمی‌شود.

این بخش از این فناوری برای مشاغل فعال در این صنعت بسیار مهم است. شرکت‌هایی که ناوگان وسایل نقلیه دارند، زمانی که وسایل نقلیه آن‌ها به طور ناگهانی در وسط مسیر یا در دست مشتری خراب می‌شود، مجبور به پرداخت غرامت‌های سنگینی می‌شوند. با استفاده از اینترنت اشیاء، شرکت‌ها می‌توانند عملکرد ناوگان خود را در هر کجا که باشند مدیریت کنند و قبل از بروز مشکل آن را بر طرف کنند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند عوامل دیگری فراتر از سلامت خودرو مانند مصرف سوخت و زمان بیکاری را بهینه کنند. این نه تنها به کاهش هزینه‌های مشاغل کمک می کند بلکه رانندگان را از انجام کارهای یکنواخت (و اغلب مستعد خطا) مانند گزارش دستی خلاص می‌کند.

 

مهار ترافیک

هیچ‌کس از ترافیک لذت نمی‌برد. ترافیک میلیون‌ها گالن بنزین و گاز را هدر می‌دهد. طبق مطالعه Texas A & M’s 2015، مسافران آمریکایی به‌طور متوسط ​​سالانه 42 ساعت را در ترافیک بالای رفت‌و‌آمد خود می‌گذرانند. در مناطق پر ازدحام شهری، این عدد به بیش از 80 ساعت رسیده‌است. اینترنت اشیاء فرصتی عظیم برای از بین بردن این مزاحمت معمول (و کاملاً قابل اجتناب!) برای جامعه دارد. آینده پژوهانی که جوامع با وسایل نقلیه کاملاً مستقل را پیش‌بینی می‌کنند اولین کسانی خواهند بود که به شما می‌گویند اتومبیل‌های خودران یکی از اصلی ترین راه‌حل‌های از بین بردن ترافیک هستند. زمانی که خودرویی برای برقراری ارتباط با اتومبیل‌های اطراف خود به سنسورهای هوشمند متکی است، به دلیل رانندگی نامناسب باعث به‌وجود آمدن ترافیک نخواهد شد.

قبل از وقوع این آینده کاملاً خودمختار، می‌توانیم از اینترنت اشیاء برای نقشه‌برداری دقیق مسیر و جلوگیری از ازدحام استفاده کنیم. Waze سال‌ها پیش با اجازه دادن به رانندگان و مسافران برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به مسیر خود با سایر رانندگان، از این فرصت تجاری استفاده کرد. همچنین فورد از فناوری شناخته شده‌ای به نام Traffic Jam Assist برخوردار است. (حالتی که به ماشین اجازه می‌دهد تا با سرعت ماشین جلوتر از آن در شلوغی خود را تطبیق دهد.) این فناوری نه تنها رانندگی را به تجربه‌ای لذت بخش تبدیل می‌کند، بلکه جریان‌های ترافیکی را هموار کرده و الگوهای ازدحام را کاهش می‌دهد.

 

تبدیل مالکیت وسیله نقلیه

طبق مطالعه اخیر انجام شده توسط تونی سبا و جیمز آربیب، مالکیت خودرو تا سال 2030، 80 درصد کاهش می‌یابد. در حال حاضر شاهد وقوع آن هستیم که بسیاری از ساکنان شهری تصمیم گرفته‌اند علاوه بر اتکا به بهبود پیوسته خدمات حمل و نقل عمومی، از سیستم‌های اشتراک خودرو مانند Uber و Lyft استفاده کنند. استفاده از اتومبیل‌های به اشتراک گذاشته شده در مقابل هزینه خرید و نگهداری اتومبیل (بیمه، تعمیر، سوخت و موارد دیگر) در بازاری کاملا رقابتی قرار گرفته‌اند. با ورود دوچرخه و اسکوترهای برقی در سال‌های اخیر به وسیله‌ی شرکت‌هایی مانند Bird و Lime این سیستم دیگر تنها به اتومبیل‌ها محدود نمی‌شود. باید توجه کنیم که این سیستم‌ها نمی‌توانند بدون اینترنت اشیاء کار کنند و با ورود سایر ذینفعان به بازی، مجبوراند هوشمندانه‌تر و گسترده‌تر عمل کنند.

 

بهبود تدارکات ناوگان‌ها

مدیران ناوگان‌ها کارهای دیگری غیر از مدیریت ساده وسایل نقلیه  را نیز انجام می‌دهند. اینترنت اشیاء می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا مسافت بیش‌تری را طی کنند. برای ردیابی محموله‌ها، بهینه‌سازی مسیرهای تحویل و حمل و نقل، کاهش هزینه‌های مرتبط با ناکارآمدی در تدارکات و بهبود خطوط، می‌توان از فناوری‌های اینترنت اشیاء استفاده کرد. درج اطلاعات هواشناسی و بسته شدن راه می‌تواند به عملکرد آنان کمک کند. همچنین می‌تواند مشتریان را از وضعیت عملیات در هرلحظه آگاه کند که این یک پیروزی بزرگ در عصری است که  اقتصاد تجربه و رضایت فوری بر آن حاکم است.

روند عمده اینترنت اشیاء در صنعت حمل و نقل در سال ۲۰۲۰ به چه شکل است؟

اجازه دهید برخی از روندهای اصلی اینترنت اشیاء در بخش حمل و نقل و تدارکات را بررسی کنیم:

 

۱. تقویت شبکه حمل و نقل

افزایش شهرنشینی منجر به افزایش شهرهای بزرگ شده‌است که به معنای دوبرابر شدن جمعیت جهانی هر ساله است. این امر منجر به توسعه صنعت حمل و نقل با تقاضای بالا است . این امر به حمل و نقل بهتر و سریع‌تر، جاده‌های جدیدتر و شبکه‌های حمل و نقل متصل پیشرفته نیازمند است. افزایش پیچیدگی‌های حمل و نقل در اکثر اقتصادهای در حال توسعه، به چالشی بزرگ برای دولت‌ها تبدیل شده‌است. به لطف ظهور اینترنت اشیاء در صنعت حمل و نقل و تدارکات، این پیچیدگی‌ها ساده‌تر شده‌اند. درواقع ادغام سیستم‌های حمل و نقل هوشمند بسیاری از پیچیدگی‌ها و مسائلی را که مانعی برای توسعه صنعت حمل و نقل بودند با موفقیت حل کرده‌است.

 

۲. ردیابی دقیق برای بهبود تجربه مشتری

تجارت به معنای رساندن کالای مناسب در مکان و زمان مناسب به مشتریان مناسب است. اینترنت اشیاء این روند را ساده‌تر کرده‌است. به جای اسکن بارکد، مردم از سنسورها برای ردیابی کالاهای در حال جابه‌جایی‌شان استفاده می‌کنند.

 

۳. بهبود ارتباط بین وسایل نقلیه

با هوشمندتر شدن تلفن‌های همراه، وسایل نقلیه می‌توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این امکان به‌ وسایل نقلیه کمک می‌کند تا سرعت و فاصله بین یکدیگر را به طور خودکار تنظیم کنند. این تکنیک منجر به کاهش مصرف سوخت می‌شود.

 

۴. استفاده از داده ها برای ایجاد اکوسیستم بهتر

داده‌های کاربران حاضر در این سیستم هوشمند یک دارایی مهم است. کشف فرصت‌های استفاده بهینه از این اطلاعات می‌تواند به ایجاد اکوسیستمی بهتر و یا بهبود اکوسیستم  موجود در حمل و نقل و تدارکات کمک کند.

 طبق گزارش اخیر Mordor Intelligence ، پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی حمل و نقل هوشمند با رشد ۱۸.۶۸٪ در دوره پیش‌بینی، تا پایان سال ۲۰۲۵ به ارزش ۲۶۱.۱ میلیارد دلار برسد. پیشرفت‌های انجام شده در فناوری‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء، حمل و نقل هوشمند را هوشمندتر می‌کند.

 

نتیجه

اینترنت اشیا (IoT) پیرامون صنعت حمل و نقل و تدارکات به تدریج در حال رشد است و با‌گذشت زمان پیچیده‌تر می‌شود. این پیشرفت‌ها تفاوت فاحشی در زندگی مردم عادی ایجاد خواهد کرد. آینده صنعت حمل و نقل در بین روندها و پیش بینی‌های اینترنت اشیاء برای سال ۲۰۲۰ بسیار امیدوار کننده است. برنامه‌ها بسیار فراتر از برنامه‌های ذکر شده در بالا هستند. هر شرکتی که در این صنعت فعالیت می‌کند به زودی خواهد آموخت <<اگر قبلاً این کار را نکرده باشد>> که استفاده از اینترنت اشیاء در تجارت خود بهترین راه برای غلبه بر رقابت و ساختن آینده شرکت است.

آیا تجارت شما آماده تحول دیجیتال اینترنت اشیاء است؟

کپی شد!

ارتباط با ما

اصفهان ، میدان استقلال ، خیابان آزادگان ، دانشگاه صنعتی اصفهان
info@mehsa.ir