محیط نرم‌افزاری آردوینو

محیط برنامه‌نویسی آردوینو شامل یک ویرایشگر متنی برای نوشتن کد در آن قسمت، یک ناحیه‌ی پیام، یک کنسول متن، یک جعبه‌ابزار و تعدادی menu برای تغییرات دیگر است.

 

نوشتن برنامه‌های آردوینو

برنامه‌ای که با استفاده از آردوینو نوشته‌می‌شود، اسکچ خوانده می‌شود. این اسکچ‌ها در ویرایشگر‌ متن نوشته و با پسوند ino، ذخیره می‌شوند. زمانی که عملیات ذخیره و verify انجام می‌شود، ناحیه پیام بازخورد می‌دهد و همچنین پیغام‌های خطا را نشان می‌دهد. کنسول(معمولا به رنگ سیاه است) خروجی متنی را که توسط محیط برنامه‌نویسی آردوینو ایجاد می‌شود، شامل کلیه پیام‌های خطا و سایر اطلاعات مرتبط را نشان می‌دهد. گوشه‌ی سمت‌ راست پایین پنجره، برد استفاده شده و پورت سریال را نشان می‌دهد. دکمه‌های نوار ابزار به شما این امکان را می‌دهند تا برنامه را بازبینی و آپلود، اسکچ ها را ایجاد و Serial Monitor را باز کنید.

همیشه نکاتی وجود دارند که مورد توجه قرار نمی‌گیرند اما بسیار مهم هستند. این نکات در نرم‌افزار آردوینو که آن را با نام (Arduino ide) می‌شناسیم بسیار پر اهمیت‌اند. نرم‌افزار آردوینو دارای بخش‌های مختلفی است که به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم. به شکل زیر دقت کنید. قسمت‌هایی از شکل شماره گذاری شده است که به توضیح هرکدام به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

محیط-نرم‌افزار-آردوینو

۱)   در این بخش نام پروژه یا اسکچی که ذخیره کرده‌اید همراه با ورژن نرم‌افزار خود را مشاهده خواهید کرد.

۲)     5menu  که هر کدام کار خاصی را انجام می‌دهند، شامل :

·         File: در این بخش می‌توانیم پروژه جدیدی باز کنیم، عملیات‌های بارگذاری و ذخیره را انجام دهیم، مثال‌های موجود در نرم‌افزار را مشاهده کنیم، تنظیمات فونت و ... را تغییر دهیم.

·         Edit: این بخش به ما کمک می‌کند که به راحتی متن یا کد موردنظر خود را از طريق دستورات كپی كردن، paste كردن، بازگشت به عقب، افزايش يا كاهش فونت، پيدا كردن كلمات موردنظر در متن و ... ويرايش كنيم.

·         Sketch: اين بخش يكی از بخش‌های بسیار مهم در آردوينو است زيرا دستورات مربوط به آپلود كد، تست كد و استفاده از پروگرام‌هاي ديگر و همچنين دستورات مربوط به كتابخانه‌ها نيز در اين قسمت قرار گرفته‌اند.

·         Tools: اين بخش مهم‌ترين بخش در نرم‌افزار آردوينو است زيرا ما برد مورد نظر، پروگرامر مخصوص برد موردنظر، پورت مورد نظر كه بورد به آن پورت اتصال پيداكرده، مديريت كتابخانه‌ها، تنظيمات بوت‌ لودر، فعال‌سازي نمايشگرهاي كاراكتري و نموداري و ... را در اين بخش انتخاب خواهيم كرد.

·         Help: هر نرم‌افزار كه ساخته می‌شود يك قسمت به عنوان راهنما در خود دارد و اين همان قسمت راهنماست كه رفرنس‌هاي مختلف و توضيحات اوليه و تمام موارد مورد نياز براي شروع كدنويسی در اين محيط را به ما توضيح خواهدداد.

۳)     اين بخش مربوط به بخش Sketch است كه در قسمت قبلی به اهمیت آن اشاره شد. این قسمت شامل گزینه‌های پرکاربرد بخش ۲ است و برای راحتی و سرعت کار کاربر قرار داده شده است.  مي‌توان با كليك برروی هر آيكون در اين بخش يك عمليات منحصر به فردی را انجام داد كه اين عمليات‌ها عبارت‌اند از:

·         Verify: كد شما را جهت يافتن خطا بررسي خواهدكرد.

·         Upload: كد شما را بر روي برد مربوطه كامپايل خواهد كرد. دقت كنيد اگر از يک پروگرامر جانبي استفاده‌ می‌كنيد با نگه‌داشتن دكمه shift می‌بينيد كه عبارت آن از upload به upload using programmer تغيير پيدا خواهدكرد.

·         New: يک اسكچ جديد ايجاد خواهدكرد.

·         Open: فهرستي از اسكچ‌های موجود در بخش sketchbook را به شما نشان می‌دهد و با انتخاب اسكچ موردنظر آن هم برای شما باز خواهدشد.

·         Save: اسكچ مورد نظر را ذخيره می‌كند. دقت كنيد اگر دكمه shift را گرفته بعد موس را روی اين قسمت قرار دهیم، آن‌گاه اين بخش از save به save as تغییر می‌کند.

۴)     اين بخش Serial monitor را نمايش می‌دهد که برای برقراری ارتباط بین نمایشگر لپ‌تاپ و برد آردوینو قرار شده‌است و عموما برای بررسی وضعیت برد‌‌  و برنامه مورد استفاده قرار می‌گيرد.

·         Serial monitor: داده‌های سريالي كه از برد آردوينو (متصل به usb) می‌آيند را نمايش می‌دهد. جهت ارسال داده از كامپيوتر به برد آردوينو خود تنها كافی است كه متن موردنظر خود را وارد كنيد و روی گزينه send كليک كرده و سپس داده به برد آردوينو شما از طريق ارتباط سريال ارسال خواهد شد.

۵)     به اين بخش ويرايشگر متن محيط آردوينو گفته می‌شود. اين بخش بايد ويژگی‌های خاصی داشته باشد. به حروف كوچک و بزرگ حساس است. در ابتدا كه نرم‌افزار آردوينو را باز می‌كنيد در اين محيط فقط دو تابع void setup و void loop را مشاهده خواهيدكرد.( البته همراه با تعدادی كامنت (توضيحات))

·         Void setup: اين بخش، بخش تنظيمات ويرايشگر متن است كه دو كار انجام می‌دهد:

o       نوشتن تنظيمات پايه‌ها، نمايشگر و سنسورها

o       نوشتن دستوراتی كه می‌خواهيم تنها یک ‌بار اجرا شوند.

·         Void loop: اين بخش، بخش اصلی كدنويسی ما است. دستوراتی که در اين بخش نوشته می‌شوند بي‌نهايت بار تكرار خواهندشد. ما دستورات اصلی خود را در اين بخش می‌نويسيم زیرا می‌خواهیم این قسمت از دستورات به‌طور مداوم تکرار شوند.

۶)     اين محيط، محيط كنسول نرم‌افزار آردوينو است. در این محیط است كه به ما توضيحات كاملی راجع‌به فايل ساخته شده (كد نوشته شده) ارائه خواهدشد و ما را از خطاهای برنامه مطلع خواهدكرد.

۷)     تعداد خط‌های برنامه را به ما نمايش می‌دهد.(يا خطی كه با كليک چپ موس در اين محيط انتخاب می‌شود.)

۸)     برد موردنظر همراه با پورت مربوطه را نمایش می‌دهد.

کپی شد!

ارتباط با ما

اصفهان ، میدان استقلال ، خیابان آزادگان ، دانشگاه صنعتی اصفهان
info@mehsa.ir