چرا باید الکترونیک یاد بگیریم؟

 من به این سوال با یک سوال دیگر پاسخ می‌دهم، نگاهی به اطراف خود بیندازید. چه وسایل الکترونیکی‌ای می‌بینید؟

بله درست است! بسیاری از وسایل اطراف ما کاملا الکترونیکی هستند. مانند: گوشی موبایل، لپ‌تاپ، تلویزیون و ...

ما هر‌روز پیشرفت الکترونیک را به وضوح می‌توانیم ببینیم. به گوشی‌های هوشمند در اطراف خود نگاه کنید، هر روز مدل‌های متفاوت‌تری ساخته و به بازار عرضه می‌شود. انواع تلویزیون را نگاه کنید هر روز به سمت هوشمند‌تر شدن قدم بر می‌دارند. به لپ‌تاپ‌های موجود در بازار نگاه کنید، هرروز اجزای مختلفی به آن‌ها اضافه می‌شود.

دلیل تمام موارد‌ِ بالا، پیشرفت الکترونیک است. در‌واقع هر قطعه‌ای که در اطراف مشاهده می‌کنید بخشی از دنیای الکترونیک است. پس در این زمینه کسانی موفق‌تر هستند که با علاقه شروع به یادگیری الکترونیک می‌کنند و با دقت به نیازهای روز‌مره نگاه می‌کنند و این نیاز‌ها را برطرف می‌کنند. یکی دیگر از نکات حائز اهمیت این است که هزینه تعمیر لوازم الکتریکی بسیار بالاست. درنتیجه اگر ما بتوانیم لوازم الکترونیکی خود را تعمیر کنیم از هزینه‌های گزاف جلوگیری می‌کنیم. برای مثال برد ماشین لباسشویی شما دچار مشکل شده و  ماشین لباسشویی روشن نمی‌شود اگر برای تعمیر پیش یک تعمیرکار بروید، هزینه‌ای حدود ۴۰۰ هزار تومان از شما دریافت خواهد کرد اما اگر خودتان برد را تعمیر کنید و البته برای درست کردن آن باید مهارت لازم را داشته باشید، آن‌گاه می‌توانید مشکل آن را دریابید و متوجه شوید که این بخشی از دنیای الکترونیک است که روشن نشدن آن ممکن است بخاطر تغذیه برد باشد و با پیدا کردن قسمت تغذیه و عیب‌یابی آن می‌توانید با هزینه ای حدود ۱۰ هزار تومان ماشین لباسشویی را همانند روز اول به کار بیندازید.(قیمت‌ها تنها برای ملموس شدن مثال بیان شده‌اند.)

ما با کلمه مدار الکتریکی و مدار الکترونیکی زیاد سروکار خواهیم‌داشت، اما آیا این دو با هم تفاوتی دارند؟

برای درک تفاوت این دو به تعریف هر کدام رجوع می‌کنیم. جریان‌ الکتریکی هنگام عبور از مواد و قطعات متفاوت با ویژگی‌های خاص، از خود واکنش خاصی نشان می‌دهد. بعضی از این قطعات فعال نیستند مانند لامپ، مقاومت، خازن و ... به همین دلیل اگر در یک مدار با حلقه بسته قرار گیرند به آن مدار، مدار الکتریکی می‌گویند. در صورتی که این مدار از قطعات فعال مانند: دیود، ترانزیستور و ... تشکیل شده‌باشد، به آن مدار الکترونیکی می‌گویند. الکترونیک در دنیا طرفدارهای فراوانی دارد. به‌همین دلیل تمام دنیا در حال یادگیری آن هستند. لازم به ذکر است که الکترونیک از  شاخه‌های بسیاری تشکیل شده‌است. در ادامه به چند مورد از مفاهیم مهم و پرتکرار در این حوزه خواهیم پرداخت.

 

 الکترونیک دیجیتال

 دیجیتال به معنای گسسته می‌باشد و خروجی مدار‌های دیجیتال فقط از دو حالت صفر و یک تشکیل شده‌اند. به همین دلیل به همه‌ی تجهیزات الکترونیکی که دارای این‌ ویژگی‌ باشند، دیجیتال می‌گوییم.

 

  تجارت الکترونیک

هم‌اکنون در عصر تکنولوژی قرارداریم که 90 درصد تبلیغات، اینترنتی شده اند. این تکنولوژی این امکان را فراهم کرده است که بتوانیم تمام وسایل مورد نیاز را به کمک کارت اعتباری تهیه کنیم. می‌توانیم درحالی که در منزل نشسته‌ایم، وسایل مورد نیازمان را با گوشی هوشمند خود به صورت آنلاین خریداری کنیم و با کارت اعتباری خود در درگاه پرداخت، هزینه آن را پرداخت کرده و سپس درب منزل تحویل بگیریم. این فرایند تجارت الکترونیک نام دارد.

 

لامپ‌های خلاء

لامپ‌های خلاء یکی از اولین قطعات الکترونیکی بود که در صنعت الکترونیک تا اواسط دهه 1980 میلادی هنوز مورد استفاده قرار می‌گرفت. هم‌اکنون از نیمه‌هادی به جای لامپ‌های‌خلاء استفاده می‌شود اما هنوز در برخی تقویت‌کننده‌های رادیویی، لامپ‌های پرتوی کاتدی، تقویت‌کننده‌های گیتار و برخی دستگاه‌های مایکروویو از لامپ‌های خلاء استفاده می‌شود.

 

دانشمندان از ترکیب علم الکترونیک با سایر علوم به کشفیات جدیدی رسیده اند. آن‌ها توانسته‌اند علم مکاترونیک را خلق کنند که از الکترونیک و مکانیک تشکیل شده‌است. همچنین  با ترکیب الکترونیک، کامپیوتر و مکانیک علم رباتیک شکل گرفت. امروزه همه چیز الکترونیکی شده است، اگر ما از یادگیری این دانش عقب بمانیم در زندگی دچار مشکلات زیادی خواهیم شد.در نتیجه برای رفع این مشکلات بهتر است هر چه سریع‌تر یادگیری الکترونیک را شروع کنیم.

کپی شد!

ارتباط با ما

اصفهان ، میدان استقلال ، خیابان آزادگان ، دانشگاه صنعتی اصفهان
info@mehsa.ir